lørdag 4. september 2010

Overraskelsen

Har akkurat kommet hjem fra en bellyboatjakt etter gjedde, og på denne turen fikke jeg meg en aldri så liten overraskelse.

Da jeg hadde kommet meg ut i vannet, så jeg det var veldig vakaktivitet så jeg tenkte at her må det finnes gjedde. Men etter en time med lemping av digre fluer hadde jeg ikke kjent noe som helst... Men det krydde av vårfluer og vakingen var like intens. Så jeg laga en provisorisk fortom av 0,33 og 0,12 og bant på en Streaking Caddis. Det skal nevnes at jeg da sitter med en 7'er stang med WF7S1-3 og hadde ikke store forhåpninger.

Første kastet rekker ikke fram til den vakende fisken, men jeg ser at flua striper når lina synker og tenker at det er jo bare positivt hvis jeg klarer å rekke fram til fisken. Neste kastet blir alt for langt og klasker ned i vannet over et vak. Men det skal vise seg at denne vakende fisken ikke er lettskremt. For når flua striper, så biter det. Jeg setter kroken og blir overraska over draget, selv med 7'er stang. Jeg får landa fisken, og det viser seg å være en Mort (tror jeg da) på 30 cm!

Så i morra blir det tur til samma sted, bare bevæpna med 4'er stang og flyteline!

God kveld og Tight Lines!

Esp1

P.S. Vil anbefale alle å lese "Sagaen om Fluefiskefolket" - "Vakringens Brorskap" skrevet av nylig avdøde Per Tørmoen. Fantastisk bra, morsom og lærerik lesning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar