tirsdag 9. juni 2009

Breivann

Kloka var 07:00 da alarmen reiv meg opp av senga, klar for fisketur. Alt utstyr var gått over og gjort klart dagen før, så det gjenstod bare å våkne og slå på kaffetrakteren. Skyssen skulle være her klokka 08:00. Jeg fikk sjekka yr.no og bekrefta det jeg håpa på. Pent vær, lite vind, ikke for varmt (13c) og sprette regnbyger.

Nærmere halv ni var skyssen (Thorar) klar, og vi vendte snuta mot Vindfjell og Breivann. Det var lite trafikk på veien, så det tok ikke så lange tia nei. Mens vi sto og betalte veiavgifta kom Ricardo susende og trioen var komplett. Thorar og meg skulle møte noen på ei hytte, så Ricardo fant seg et vak og begynte å kaste.

På hytta blei det tid til en liten frokost og kaffe, før vi utålmodig kom oss ned til vannet igjen. Poenget med hyttebesøket var at vi skulle låne en båt. Problemet var bare at årene blei igjen på hytta... Mens vi satt og nøt morrakaffen ringte Ricardo og meldte om fast fisk. Nice brunørret på en 25cm og tjukk. Så da var det bare å hive seg i bilen å komme seg ned til plassen han var på.

Men der blei vi ikke lenge. Det blåste opp, og vi valgte å flytte oss for at vinden skulle komme fra en mer passende retning. Det skulle vise seg å være et sjakktrekk uten like! Vi fant oss en plass, i et lite sund, hvor det vaka stødig. Og ikke lenge etter ankomst begynte det å sveve døgnfluer rundt huene på oss. Feite, svære Vulgataer! Det blei ikke mindre aktivitet av den grunn, og Ricardo landa fort sin neste ørret. Ca 30cm tenker jeg.

Jeg har aldri vært med på noen klekking i hele mitt liv så dette var virkelig spennende å følge med på. Ricardo fortsatte å lande noen fisk, mens jeg og Thorar brukte litt lengre tid. Det bør vel nevnes at Thorar dro en som han ikke vil snakke om... Størrelse søt:)

Sjøl hadde jeg 5 tilslag på flua som jeg ikke klarte å kroke. Forbanna irriterende! Men man gir ikke opp, og det viser seg å gi resultater. Men ikke før seinere på da'n. Ricardo måtte reise i 3 tia, så vi tok farvel og fortsatte å slenge fluer i vannet. I mellomtia hadde årene kommet ned til oss, så Thorar og jeg rodde oss over på en liten holme. Men det viste seg å være helt dødt på den siden. I horisonten kunne vi i tillegg se et uvær nærme seg.

Vi rodde tilbake og regne satte inn noe voldsomt. Det hagla til og med innimellom! Og Blåste faens oldemor! Så vi satt å spiste litt og snakka mansjit i bilen.

Det løya vel etter en 30 min, så da var det ut fange fisk igjen. Thorar huka 2 på 3 minutter og sjøl fikk jeg endelig kroka en feit en på 27 cm (sånn ca;)). Det gjorde godt i en sliten kropp.

Etter dette skjedde det ikke så mye og rundt 9-tia pakka vi sammen og kjørte hjemover. Alle tre var nok enige i at det hadde vært en god dag med fiske.

Esp1

P.S. Skal prøve å få tatt flere bilder i framtia, men nå har jeg ikke tid føler jeg. Klarer ikke å stå å ta bilder når de andre fisker. Kan jo hende jeg går glipp av noe:)

Flere som villa ha bilde av Vulgataen. Thorar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar