fredag 29. mai 2009

Ørret i Heia, min egen baklomme.



Dagen begynte som alle andre dager har gjort i det siste, med sol og masse, masse vind. Men yr.no lova at vinden skulle løye utover kvelden. Det fikk meg til å tenke at da må det jo komme vanvittig mye insekter i lufta! Og det blei det!

Heiv meg i bilen i åtte tia og kjørte de 1,5 mila til det nærmeste ørretmulighet. Gikk ut av bilen og sneik meg ned til bredden. Det vaka som f... Det var utrolig masse mygg i lufta, så jeg slang på en Mosquito krok 24.


Mosquito

Men den var det ingen som ville ha, bare en liten tass som var oppe å lukta på den. Så etter noen flere kast satte jeg på en svart, egenbunnet maur. Da blei det fort andre boller, men klarte ikke kroke de tre mulighetene jeg fikk. Jeg så også en litt større kar som sto litt lengre ned i den lille elva, men han var opptatt av å spise døgnfluer (hvilken art aner jeg ikke, har ikke skills nok på det område enda) så han ville ikke ha noe av det jeg serverte.

Så jeg dro videre til et annet lite skogsvann, hvor jeg har vært før og veit det er mye fisk. Denne gangen sneik jeg meg nedover myra på venstre side av vannet. Litt vriene kaseforhold, men det gikk. Det vaka ustanselig, men fisken ville ikke ha noe av det jeg serverte. Etter en time så jeg det kom en eldre kar på andre sia av vannet, og jeg tenkte at han får vel fisk med en gang og sikkert før meg som har stått her en stund. Så derfor sneik jeg videre nedover til utoset, et sted hvor fisken har nappa villig tidligere. Satte på en tørr Black Gnat krok 16.

Black Gnat

La ut flua slik at den dreiv fint ut i bekken og på andre kastet tok ørreten, men jeg var uoppmerksom og bomma på tilslaget. Så jeg satt og venta til det begynte å vake igjen, og så la jeg ut flua. Der tok'en og jeg klarte å krok den lille tassen på kanskje 70gr. Liten var'n, men den gjorde at hele turen ikke blei bortkasta.

På dette utrolig dårlige mobilbildet kan du så vidt se utoset og en busk på venstre sia. Ved busken, rett før jeg skulle ta inn flua for et nytt kast beit fisken:)

Jeg lover at neste gang jeg er ute å fisker så skal jeg ha med ordentlig kamera. Har jo tross alt digital speilrefleks, men glemmer det...

Esp1

P.S.
Gamlingen på andre sia av vannet fikk forresten fisk 2 minutter før meg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar