søndag 17. april 2011

Sesongen så langt...

...har bydd på tre fiskeøkter.
Først en liten resultatløs sjøørrettur i kveldinga. Det var utrolig dumt å starte sesongen i motvind med S3 line... Jeg var støl i ei uke etterpå.

Så blei det en herlig tur opp på Heia forrige søndag, for å se om brunørretten hadde våkna og begynt å spise tørt. Rico og jeg la avsted i ellevetia og det var allerede t-skjortetemperatur. Vi så et par vak, men det blei med det. Vi sjekka ut flere deler av elva og et par vann vann, men ikke no resultat. Men en fantastisk vårdag var det uansett!

I går kveld blei det tid til årets første gjeddejakt. Ikke det mest idylliske vannet man kan tenke seg, med veien liggende helt intill. Ikke hjelper at rånere og andre dekorerer veikanten med alskens søppel og drit, og vårkåte ungdommer med trimma mopeder er heller ikke med på å gi jakta et villmarkspreg. Men jeg veit det går god gjedde i vannet og det ligger 1 minutt fra heimen, så det er verdt et forsøk. En pitteliten gjeddepinne var etter flua men det var også alt. Jeg så et par stk som lå overraskende langt inne i sivet, så vannet har nok litt for lav temp enda. Isen gikk for to dager sia.

Mens jeg står å kaster, ser jeg et monster av ei gjedde som bryter vannskorpa på andre sida av vannet. Pulsen stiger med 100 og jeg vurderer å hive meg i bilen og spinne rundt det lille vannet. Men jeg nøler litt. Det er snart helt mørkt og kastearmen trenger en liten hvil. Og så går det opp for meg at det ligget ei beverhyttte like ved vaket, og ikke lenge etter ser jeg den karakteristiske beversnuta lage en plog i vannet bort fra "vakstedet".

Neste på lista nå er å få montert takstativet på bilen, slik at jeg bare kan slenge bellyboaten på taket når gjeddejakta frister:)

God kveld!

Esp¹

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar