tirsdag 12. juli 2011

Ørret, gjedde og båt

De siste par dagene har ikke vært så gærne:) På søndagen fikk jeg vært en tur i et av de lokale ørretvanna og de resulterte i tre stk. Det var ikke vårfluer, som jeg forutså i forrige post, men bitte små døgnisser som sto på menyen. Så godt var det at jeg altid har med en "alt mulig" boks. Døgnissene som klekte var sikkert i str 20,  men en brun str 16 patachute var god nok:-)

Jeg har vært så heldig å få tak i en båt, og på mandagen tok jeg turen for å spørre en av grunneierne i et av Vestfolds beste gjeddevann om jeg kunne få legge båten hos han. Men aller først måtte jeg prøve ei ny flue. Den heter "Mört" og er handla frå favorittsjappa når det gjelder fluer, nemlig www.fiskefluer.com
Flua ser veldig bra ut og jeg hadde trua. Så i beinhard motvind la jeg den ut, gang på gang, på et sted som så lovende ut. På grunn av mye nedbør er vanntemperaturen lav, så jeg la den inne ved sivet. På 5 kastet hogg det til, og litt etter kunne jeg beskue en tass på 5-600 gram. Perfekt kroka i munnviken, noe som var bra da peangen lå igjen hjemme... Jeg stikker nødig fingrane nedi en gjeddekjeft.

Så var det innom grunneier, og det var ikke noe stress å få legge ut båten. Så da regner jeg med at det blir flere fluegjedder og noen på wobler framover.

Tight lines!

Esp1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar